13.5.2008

Persikkatoskapiirakka

halkaisijaltaan n. 27 cm piirakkavuoka

Piirakka:
- 1 tlk persikoita (400 g)
- 2 kananmunaa
- 1,5 dl sokeria
- 2,5 dl vehnäjauhoja
- 1,5 tl leivinjauhetta
- ½ dl maitoa
- 150 g margariinia

Toskakuorrute:
- 50 g margariinia
- 1 dl sokeria
- 1,5 rkl vehnäjauhoja
- 1 ps mantelilastuja (n. 50 g)
- 1,5 rkl maitoa

1. Sulata margariini ja jätä jäähtymään.
2. Valuta persikat ja pilko ne pieniksi kuutioiksi.
3. Vatkaa munat ja sokeri kuohkeaksi vaahdoksi. (Vatkaa noin 5-10 minuuttia vatkaimen tehosta riippuen.)
4. Sekoita varovasti lusikalla joukkoon levinjauhe-jauhoseos vuorotellen maidon kanssa.
5. Lisää lopuksi vähitellen sekoittaen joukkoon sula margariini.
6. Kaada taikina voideltuun piirakkavuokaan, tai kaksinkertainen annos leivinpaperilla vuoratulle uunipellille.
7. Ripottele taikinan päälle tasaisesti persikat. Voit lopuksi painaa persikoita keveästi kämmenellä, jotta ne ovat tasaisesti taikinan pinnalla.
8. Paista piirakkaa 200-asteisessa uunissa 15 minuuttia.
9. Valmista kuorrute sulattamalla kattilassa margariini ja sekoittamalla loput aineet joukkoon.
10. Anna kiehahtaa.
11. Levitä esipaistetun piirakan päälle ja paista vielä 15 minuuttia.

Annoin ystävilleni tupaantuliaislahjaksi hyvän peruspiirakkavuoan. On kuitenkin aina hauskempaa viedä uuteen kotiin myös jotain syömistä, joten leivoimpa samaiseen vuokaan toskapiirakan. Valinta osoittautui hyväksi, sillä ystäväni olivat piiraasta oikein mielissään. Aluksi he eivät tosin hoksanneet, että myös vuoka oli osa lahjaa, tai pikemminkin se pääasia. :D Olen innostunut koristelemaan leivonnaisia erilaisilla tomusokerikuvioilla, sillä tomusokeri ei maistu kovin voimakkaalta, eikä siis peitä varsinaisen tuotoksen makua. Tällä kertaa askartelin leivinpaperista tietenkin talon mallisen sabluunan, kun kerran oli kyse tupaantulijaisviemisistä. Tomusokeri tulee hunnuttaa leivonnaisen päälle, vasta kun se on aivan jäähtunut, tai muuten sokeri sulaa tai imeytyy höyryävän piiraan pintaan, ja kuvio katoaa.

9.5.2008

Mansikkamuffinssit

12 isoa muffinssia


Taikina:
- 200 g margariinia

- 2½ dl sokeria
- 3 munaa
- 4 dl vehnäjauhoja
- 1 tl vaniljasokeria
- 1 dl maitoa
- 2 tl leivinjauhetta
- 100 g valkoista suklaata
- 130 g mansikoita

Kuorrute:
- 2 rkl mansikkamehua
- n. 150 g tomusokeria
- koristeeksi pieniä mansikkakaramellejä

1. Rouhi suklaa ja pilko mansikat pieniksi paloiksi.
2. Vatkaa rasva ja sokeri vaahdoksi.
3. Lisää joukkoon munat yksitellen.
4. Sekoita kuivat aineet keskenään, ja lisää taikinaan vuorotellen maidon kanssa.
5. Kääntele suklaat ja mansikat varovasti taikinan joukkoon.
6. Annostele taikina muffinssivuokiin ja paista 200-asteisessa uunissa noin 20 minuuttia, tai kunnes leivonnaiset ovat kohonneet ja saaneet kauniin kullanruskean pinnan.
7. Valmista kuorrute vispaamalla mansikkamehuun vähitellen tomusokeria, kunnes kuorrute on sopivan paksua.
8. Lusikoi kuorrute jäähtyneiden muffinssien pinnalle ja koristele heti karamelleillä, ennen kuin kuorrute jähmettyy. Halutessasi voit koristella muffinsseja vielä siivilöimällä hieman tomusokeria muffinssien pinnalle.

Muffinssit ovat niitä leivonnaisia, joita tulee tehtyä silloin, kun tekee mieli makeaa, mutta ei ole liiaksi aikaa tehdä mitään kovin monimutkaista tai vaivalloista. Nämä muffinssit maistuvat juuri siltä, miltä ne näyttävätkin – eli mansikkaisen makeilta. Ne sopivat mainiosti lastenkutsuille tai vaikkapa tarjottavaksi kullalle vuosipäivänä tai ystävänpäivänä. Tuollon kuorrutteen voi pursottaa esim. pakastepussin tai pursotinpussin avulla sydämen muotoon. Meillä nämä muffinssit tosin syötiin ihan vain piristyksenä tavallisen arjen keskellä.

16.4.2008

Mainio mansikkakiisseli

neljä annosta


- 6 dl mansikkamehua (Suositus: Rauch-merkkistä Happy day -mansikkamehua)
- 3 rkl perunajauhoja
- 2 dl mansikkasurvosta (n. puoli litraa kokonaisia mansikoita)
- tomusokeria koristeluun

1. Valmista marjasurvos soseuttaen esim. pakastemarjoja sauvasekoittimella. Mikäli pidät sattumista, älä survo mansikoita aivan tasaiseksi soseeksi.
2. Mittaa kattilaan pieni määrä kylmää mansikkamehua ja sekoita siihen perunajauhot niin, että ne sekoittuvat hyvin mehuun, eikä paakkuja jää.
3. Kaada sitten loppu mehu kattilaan ja sekoita hyvin.
4. Kuumenna seosta koko ajan sekoittaen, kunnes se kiehahtaa.
5. Nosta kattila liedeltä ja lisää marjasurvos varovasti sekoittaen. Tarkista maku, ja lisää mahdollisesti hieman sokeria, mikäli käytit sokeroimatonta mehua.
6. Ripottele sokeria kiisselin pinnalle kuortumisen estämiseksi, mikäli kiisseli joutuu odottelemaan syöjiään pidemmän aikaa.
7. Leikkaa leivinpaperista esim. piparimuottia apunakäyttäen sydänsabluuna ja ripottele pienen siivilän avulla tomusokerikuvio kiisselin pinnalle. Tomusokeri menettää täysin valkoisen värinsä hetkessä, mutta jäljelle jää silti nätti vaaleanpunainen kuvio. Tomusokeri ei vaikuta liiemmin jo valmiiksi makean kiisselin makuun, joten sitä voi rauhassa sihtailla kiisselin pinnalle sopivaksi katsomansa määrän.


Teimme yläasteen kotitaloudentunneilla usein kiisseleitä, mutta jostakin kumman syystä vasta nyttemmin olen tajunnut, että tavanomaista mehukiisseliähän voi varioida vaikka millä tavalla. Helpoiten se käy käyttämällä mitä eksoottisimpia hedelmiä ja mehuja kiisselin raaka-aineina. Mansikka ei toki ole sieltä eksoottisimmasta päästä, mutta päätin kokeilla mauttomien sekamehujen sijaan ainakin hyvinvarustetuissa S-marketeissa myytävää ihanan makeaa ja mansikkaista Rauch-merkkistä Happy Day -mansikkamehua, josta 50% on hedelmää. Kyseinen mehu maksaakin pari euroa litralta, eli hieman hintavaa se on ainakin opiskelijalle, mutta sitä voi käyttää vaikka minkälaisiin leivontaviritelmiin, booleihin, soodaan...

15.4.2008

Hedelmäinen rahkajäädyke

n. 4-5 annosta
- 1 tölkki mangoja (400 g)
- 1 tölkki persikoita (400 g)
- 2 dl kuohukermaa
- 1 prk maitorahkaa
- 2 tl vaniljasokeria
- sokeria maun mukaan
- valkosuklaata

1. Survo mangot ja persikat soseeksi sauvasekoittimella.
2. Vaahdota kerma, sekoita siihen rahka, mango-persikkasose ja vaniljasokeri.
3. Tarkista maku ja mausta lopuksi sopivan makeaksi sokerilla.
4. Annostele jälkiruokakulhoihin jotka soveltuvat pakastukseen (esim. lasit).
5. Vuole terävällä veitsellä kunkin annoksen pinnalle valkosuklaakierteitä.
6. Pakasta mieluiten yön yli, mutta vähintään noin nelisen tuntia.
7. Nosta annokset sulamaan ½-1 tuntia ennen tarjoilua.

Tämä rahkajäädyke on sinänsä hyvin samanlainen, kuin aiemmin tekemäni omar-mansikkajäädyke, mutta maultaan raikkaampi ja kevyempi. Omar-mansikkajäädykkeen ohjeesta löytyy myös neuvot jäädykkeen kuorruttamiseen valkosuklaan avulla. Tällä kertaa kokeilin valmistaa jäädykkeen sekä valkosuklaalla vuorattuun silikonivuokaan, että yksittäisannoksiksi laseihin. Ihanan keväinen ja suussasulava jälkiruoka!

13.4.2008

Fetajuustolla maustettu porkkanasosekeitto

4 annosta


- 500 g porkkanoita
- 1 sipuli
- 5 dl kasvislientä
- ripaus timjamia
- mustapikkuria
- 1 dl ruokakermaa
- 100 g fetajuustoa

1. Kuori ja paloittele pestyt porkkanat ja sipuli.
2. Valmista kasvisliemi, kuumenna se kiehuvaksi ja lisää kasvikset.
3. Keitä noin 20 minuuttia eli kunnes kasvikset ovat kypsiä.
4. Lisää kerma ja suurin osa fetasta ja soseuta keitto tasaiseksi sauvasekoittimella.
5. Tarkista maku ja lisää ripaus timjamia ja mustapippuria sekä tarvittaessa suolaa. Sirottele loppu juusto murennettuna keiton pinnalle.


En pidä keitetyistä porkkanoista, enkä liiemmin fetastakaan. Tämä keitto on kuitenkin jopa minusta hyvää, etenkin aivan höyryävän kuumana. Siskoni bongasi tämän reseptin S-ryhmän Ruokamaailma-sivuilta.

Fetaa kannattaa laittaa keittoon oman maun mukaan, eli mikäli sitä rakastaa, 100 g on varmasti sopivasti, mutta mikäli fetan maku tuntuu liian pistävältä, hieman vähempikin voisi riittää. Todella kaunis, ja rakenteeltaan hyvä keitto, joka sopii annostelun mukaan joko alkuruoaksi tai vaikka ihan kokonaiseksi ateriaksi. Leipäpala kruunaa kokonaisuuden.

5.4.2008

Daim cookies

n. 50 keksiä


- 200 g margariinia
- 2 dl sokeria
- 1 muna
- 2 rkl siirappia
- 4½ dl jauhoja
- 1 dl kauraleseitä
- 1 tl vaniliinisokeria
- 2 tl leivinjauhetta
- 150 g Daimrakeita (1½ pussia)

1. Pehmennä margariinia hiukkasen mikrossa. Vatkaa margariini ja sokeri vaahdoksi.
2. Sekoita joukkoon siirappi ja kananmuna hyvin vatkaten.
3. Sekoita kuivat aineet ja daimrakeet keskenään ja lisää taikinaan.
4. Sekoita taikina tasaiseksi, ja nostele siitä teelusikalla reippaita nokareita leivinpaperilla vuoratulle pellille. Keksit leviävät jonkin verran, joten pellille mahtuu noin 9-12 keksiä.
5. Taputtele ja muotoile taikinanokareet litteiksi ja pyöreiksi sormin.
6. Paista 180 C-asteessa noin 10 minuuttia. Mikäli haluat rapeampia keksejä, voit paistaa keksejä hieman pidempään, jotta ne saavat enemmän väriä. Tällöin Daimin maku ei kuitenkaan ole enää aivan niin pehmeä.
7. Keksit rapeutuvat jäähtyessään.

Ihastuin näihin amerikkalaistyyppisiin kekseihin ollessani isäni luona kylässä. Sainkin herkullisten keksien reseptin isäni kihlatulta, ja eilen ehdin lopultakin kokeilla valmistaa keksejä itse. Hyviä tuli, ja myös ulkonäkö ilahdutti yllättävästi, sillä ne näyttivät aika lailla sellaisilta kekseiltä, joita tarjotaan kahviloissakin - kunnon cookieita siis!

4.4.2008

Onigiri

noin 6 kappaletta


- 4 dl lyhytjyväistä riisiä (esim. puuroriisiä)
- 4½ dl vettä
- suolaa
- 1 nori levä
- unikon siemeniä
- vähän grillattua, savustettua, kylmäsavustettua tai graavattua kirjolohta

Riisin keittäminen:

1. Pese riisi kylmällä vedellä hyvin.
2. Pane riisi kattilaan ja mittaa joukkoon vesi.
3. Anna riisin seistä vedessä 5-10 minuuttia.
4. Peitä kattila kannella. Käännä lieden lämpö suurimmalle tehole ja kuumenna. Kun riisi alkaa kiehua, käännä lämpö pienimmilleen ja jätä riisi kiehumaan 5 minuutiksi. Vältä kannen avaamista, kun riisi on alkanut kiehua, jottei höyry karkaa.
5. Käännä lämpö pois päältä ja jätä riisi hautumaan vielä 5 minuutiksi kannen alle.

Onigirin valmistus:

6. Ota kahvikuppi, ja täytä se riisillä.
7. Paina sormella riisin keskelle hieman kirjolohta, peitä kirjolohi riisin sisään, ja painele riisi tiiviiksi kuppiin.
8. Kastele kätesi vedellä ja suolaa ne kevyesti. Ota riisi kupista käteesi ja muotoile se kolmion muotoon.
9. Leikkaa norista sopivan kokoinen suikale ja aseta se puoliksi onigirin ympärille, kuten kuvassa.
10. Ripottele pinnalle unikonsiemeniä.
11. Tee samoin koko riisimäärälle.


Onigirit ovat helppo japanilainen arkiruoka. Näiden riisipalleroiden juuret juontavat jopa 1000-luvulle jKr. Nykyisin onigirejä syödään usein esimerkiksi eväänä, sillä niitä löytyy jopa useimpien pienempienkin kioskien valikoimasta. On myös tavallista, että perheen äiti tekee onigirejä lapsen eväslaatikkoon koulupäivää varten. Itse tykkään näin suomalaisissa oloissa käyttää täytteenä savustettua kirjolohta, mutta japanissa täytteinä käytetään esimerkiksi umeboshia, eli happaman makuiseksi säilöttyä luumun tyyppistä hedelmää, kirjolohen mätiä tai vaikkapa yhtä omista suosikeistani, raakaa tonnikalaa. Raakojen aineiden käsittely kannattanee täällä päin maailmaa jättää kuitenkin mieluummin ammattikokeille, joilla on raaka-aineinaan varmasti laatutuotteita, eikä erinäisiä löytöjä lähikaupan pakastealtaasta. ^_~ Käyttämäni resepti on mainiosta Machiko Yamadan Japanilaisesta keittokirjasta.