26.1.2009

Bulgursalaatti

iso parin litran kulho


Salaattipohja:
- 2 dl bulguria tai couscousta
- 3 dl kasvislientä
- nippu persiljaa
- 1 isohko sipuli tai pala purjoa
- 4 tomaattia
- 10 sentin pala kurkkua

Kastike:
- ½ dl oliiviöljyä
- yhden normaalikokoisen sitruunan mehu (n. ½-1 dl)
- 1 rkl suolaa
- ripaus mustapippuria

1. Kuumenna kasvisliemi ja kaada se vehnärouheen (bulgurin tai couscousin) päälle.
2. Peitä astia kelmulla ja anna vetäytyä 15 minuuttia.
3. Sekoita rouhe irtonaiseksi. Silppua kasvikset, ja sekoita yhteen.
4. Annostele kastikeainekset esim. kannelliseen pakasterasiaan, ja sekoita ne yhteen voimakkaasti ravistamalla. Lisää salaattiin ja sekoita.
5. Anna maustua kylmässä pari tuntia, ja tarjoile!


Tämä on ollut vuosikausia ehdottomasti lempisalaattini. Maukasta, hieman erilaista ja ihanan raikasta. Tarjosin tätä syntymäpäivilläni, ja sehän maistui. Bulgur tekee salaatista myös sopivan ruokaisan esim. lounaaksi. Luultavimmin äitini on repinyt keittiön kaapinoveen teipatun salaattireseptin jostain aikakauslehdestä, mutta minulla ei ole mitään hajua, mikä kyseinen lehti olisi saattanut olla.

25.1.2009

Hedelmäinen suklaatäytekakku

n. 20 hengen suorakaiteen muotoinen täytekakku

Kakkupohja (valmista kaksi kappaletta tällaista kakkupohjaa):
- 4 munaa
- 1 dl sokeria
- 1 tl vaniljasokeria
- 3/4 dl kaakaojauhetta (100%)
- 1/2 dl perunajauhoja
- 1/2 dl vehnäjauhoja
- 1 tl leivinjauhetta

1. Kuumenna uuni 225 asteeseen. Vuoraa uunipelti leivinpaperilla.
2. Sekoita kuivat aineet keskenään.
2. Vatkaa munat ja sokerit tanakaksi vaahdoksi. Vaahtoa saa sekoittaa jopa noin kymmenisen minuuttia, kunnes se on niin valkoista ja kiinteää, että kun tipautat vaahtoa vispilästä seoksen pinnalle, siihen muodostuu kuvioita, eikä nokare heti sekoitu takaisin vaahtoon. Älä kopauttele vispilöitä kulhon reunaan, tai vaahto voi lässähtää!
3. Lisää kuiva-aineseos munavaahtoon siivilän läpi, varovasti sekoittaen.
4. Levitä taikina uunipellille tasaiseksi kerrokseksi ja paista torttupohjaa noin 8 minuuttia 225 asteessa, uunin keskiosassa.
5. Tortun paistuessa ripottele sokeri puhtaalle leivinpaperille. Kumoa kypsä torttulevy sokeroidun leivinliinan päälle ja irrota paperi heti. Irrota ensin reunat, ja sitten varovasti koko paperi, niin saat parhaan tuloksen.
6. Valmista samoin vielä toinen kakkulevy.
7. Leikkaa jäähtyneenä kakkulevyt puoliksi pitkittäissuunnassa. Näin saat neljä kakkulevyä.


Täyte:
- 200 g pakastemansikoita survottuna
- ½ prk maitorahkaa
- 2 dl kermaa
- 200 g säilykemangoja
- 200 g säilykepersikoita
- sokeria maun mukaan

- ½ dl laimeaa marjamehua kostutukseen

1. Survo persikat ja mangot soseeksi. Voit käyttää myös n. 2,5 dl valmista hedelmäsosetta
2. Vatkaa kerma, sekoita siihen rahka ja hedelmäsose.
3. Sulata mansikoita aivan hieman mikrossa, ja survo sitten sauvasekoittimella tasaiseksi.
4. Aseta jäähtynyt kakkulevy kakkupaperin päälle.
5. Täyttö: Kostuta jäähtynyt kakku ensin mehulla, levitä siihen sitten mansikkasurvos, ja sen päälle hedelmärahka. Kasaa kaikki neljä kakkulevyä päällekäin.

Kuorrute:
- n. 5 dl Flora vispiä tai kermaa
- vaniljasokeria ja sokeria makusi mukaan, n. 2-3 tl.
- haluamiasi kakun koristeita.

1. Vatkaa kerma kovaksi vaahdoksi ja mausta sokereilla. Älä kuitenkaan vatkaa liikaa, jotta kerma ei muut voiksi.
2. Levitä ensin tasainen, ohut kerros kermavaahtoa kakun pinnalle, jotta reunapursotukset jäävät paremmin kiinni kakkuun. Lisää kermaa hieman kakun päälyosaan, ja siloita se tasaiseksi, tai vedä koristekuviointia koristeskrapalla kakun pinnalle, kuten minä tein.
3. Laita purostinpussiin n. puolet jäljellä olevasta vaahdosta kerrallaan, jotta vaahto ei ehdi lämmitä liikaa käsissäsi pursottamisen aikana. Pursota kakun reunat vetämällä tyllalla alhaalta ylöspäin viistäen kakun reunaa.
4. Koristele haluamallasi tavalla, esim. nonparelleilla, hedelmillä, marjoilla jne.


Vietin tammikuun alkupuolella syntymäpäiviäni, ja kunnon kekkerithän vaativat tietenkin täytekakun. Koska pidän suklaasta ja kaakaon mausta yli kaiken, tein kakun unelmatorttupohjista. Pohjan resepti on Maku-lehden numerosta 6/06. En ole tehnyt elämäni aikana kovin montaa täytekakkua, joten laitoin näinkin korkeaan kakkuun hieman liian vähän täytettä, kuten kuvasta ehkä näkyy. Kosteutus onnistui tällä kertaa paremmin kuin viime vuonna, ja etenkin pursotuksiin olin tyytväinen, sillä taisipa olla toinen pursotuskertani. Olin aivan ihastuksissani uuteen kukkatyllaani, jolla sai aikaan mukavannäköistä jälkeä. Huomasin myös, että Flora Vispi on ehdottoman hyvää kakun kuorrutteeksi, sillä se säilyy kauniin näköisenä ja hyvän makuisena paljon pidempään kuin tavallinen kerma, ja sitä oli verrattain helppo pursottaa. No, eihän se sinänsä ole ihme, kun katsoo tuoteselosteen E-koodirivistöä, josta säilöntäaineita kyllä löytyy jos jonkinmoista.. Mutta joskus kauneus menee terveellisyyden edelle. ;) Hyvää 22-vuotis synttäriä, minä! X)

23.1.2009

Mokkamuffinit

12 kpl (1 kpl n. 200 kcal)


- 125 g pehmeää margariinia
- 125 g sokeria
- 2 isoa munaa
- 150 g jauhoja
- 1 ½ tl leivinjauhetta
- 2 reilua rkl kaakaojauhetta (n. 100%)
- 50 g suklaata
- 1-2 rkl vahvaa kahvia/maitoa/vettä

- 12 normaalikokoista muffinivuokaa

Kuorrute:
- 2,5 rkl vahvaa kahvia
- reilu 1 tl kaakaojauhetta (100%)
- n. 70 g tomusokeria

1. Asettele paperivuoat muffinipellin syvennyksiin. (Mikäli sinulla ei ole muffinipeltiä, suosittelen käyttämään kahta paperivuokaa päällekäin. Ulommaisen, puhtaaksi jäävän vuoan voi käyttää uudelleen.)
2. Rouhi suklaa mahdollisimman pieneksi.
3. Vatkaa margariini ja sokeri vaahtomaiseksi massaksi, lisää joukkoon munat ja sekoita.
4. Lisää taikinaan sitten jauhot, kaakaojauhe ja leivinjauhe, ja sekoita.
5. Sekoita lopuksi joukkoon vielä hienoksi rouhittu suklaa, sekä jäähtynyt kahvi tai halutessasi vesi, tai maito.
6. Annostele taikina 12 muffinivuokaan ja paista 180 asteeseen esilämmitetyssä uunissa n. 15-20 minuuttia.


Halusin kokeilla uutta muffini-ideaa, jonka olin kehitellyt mokkapalat mielessäni. Niinpä etsin reseptikirjoistani sopivan suklaisen taikinareseptin ajatusten pohjaksi. Yllä oleva taikinaresepti on siis lievä muunnelma yhdestä reseptistä Parragonin julkaisemassa pienessä "Parhaita ruokaohjeita: Suklaa" -kirjassa, joka on täynnä aivan tavattoman ihania ja herkullisen näköisiä suklaareseptejä. Koska halusin muffinsseihin kahvintuoksua ja mietoa mokan makua, kuorrutin muffinssit perinteisellä mokkapalakuorrutteella.

Erittäin herkkuja muffineita, ja taikinakin on ihanan helppo, kun kaikki vain sekoitetaan vuorotellen samassa kulhossa. Kuten jo aiemminkin olen ylistänyt, kaikki ns. "yhden kulhon reseptit" ovat ehdottomasti suosikkejani. Luulen, että samaa mieltä on myös avomieheni, joka on meidän perheen tiskari. ;)

19.1.2009

Thai-kanakastike

n. 3- 4 annosta


- öljyä
- n. 400 g kanan fileesuikaleita
- 1 sipuli
- 1 tl inkiväärijauhetta
- 1 punainen paprika
- 1 tl punaista curry-tahnaa (Red curry paste)
- n. 165 ml kookosmaitoa (Wok&Roll-tölkki)
- n. 1 dl ruokakermaa
- ½ dl kylmää vettä
- reilu 1 rkl maissitärkkelystä
- tölkki ananaspaloja (ilman mehua n. 130 g)
- 1 tl suolaa
- 1 rkl sokeria

Lisäksi:
- jasmiiniriisiä pakkauksen ohjeen mukaan keitettynä neljälle

1. Mittaa pakkauksen ohjeen mukaan riisi ja vesi kattilaan, ja keitä riisi kypsäksi sillä aikaa kun valmistat kastikkeen.
2. Silppua sipuli ja paprika.
3. Paista kanasuikaleet kypsiksi öljyssä paistinpannulla. Lisää joukkoon sipuli, paprika ja inkivääri, ja kuullota kevyesti.
4. Sekoita joukkoon ensin currytahna ja sitten kookosmaito ja ruokakerma.
5. Valuta ananastölkistä mehu. Lisää ananakset kastikkeeseen.
6. Mikäli haluat ekstramakeutta kastikkeeseen, voit käyttää kylmän veden sijasta kastikkeessa ananasmehua. Sekoita veteen tai mehuun tasaisesti maissitärkkelys, ja lisää kastikkeeseen sekoittaen.
7. Sekoita joukkoon vielä sokeri ja suola, ja anna kiehua viitisen minuuttia.
8. Tarjoa tulisen makea currykanakastike höyryävän jasmiiniriisin kera.

Tämä thairuoka saa keittiön täyttymään ihanista tuoksuista, eikä maustakaan voi valittaa. Mikäli tulisuus ei miellytä, kannattaa currytahnan kanssa olla varovainen. Reseptin annostus on kohtalainen, ei mikään äärettömän tulinen, mutta ei ihan mietokaan. Toisaalta myös currytahnoissa on eroja. Minusta on mukava, kun posket hieman punoittavat ja nenä aukeaa. Tässä ruoassa mausteisutta täydentää ihanasti pehmeä kookos ja makea ananas. Nappiyhdistelmä!

28.12.2008

Pipari-suklaakonvehdit

n. 15 kappaletta


- 130 grammaa suklaata
- 2 piparkakkua
- konvehtivuokia

1. Murenna piparkakku mahdollisimman pieneksi muruksi kulhoon.
2. Paloittele suklaa pakastepussiin, jonka laitat toisen pakastepussin sisään. Kiehauta laakeassa astiassa vettä, ja laita suklaa tuplapussissaan veteen. Kääntele välillä, että suklaa sulaa tasaisesti, mutta huolehdi, että uloimman pussin sisään ei pääse yhtään vettä, eikä vesihöyryä.
3. Kun suklaa on sulanut, ota suklaapussi suojapussin sisältä ja sekoita piparkakun murut suklaan joukkoon. Jätä hieman muruja koristelua varten.
4. Leikkaa pussin kulmaan pieni reikä, ja pursota suklaa paperisiin tai foliosta tehtyihin karamellivuokiin. Heiluta vuokaa hieman sormiesi välissä, jotta suklaa asettuu tasaisesti vuokaan.
5. Koristele piparin muruilla, ennen kuin suklaa ehtii jähmettyä pinnaltaan. Säilytä konvehdit viileässä.


Tämä konvehtiresepti on ehkä sieltä helpoimmasta mahdollisesta päästä, eikä tiskiäkään tule oikeastaan lainkaan. Suklaan voi toki sulattaa normaaliin tapaan vesihauteessa kattilassa ja annostella vuokiin lusikalla, mutta olen havainnut tämä pussipursottamisen huomattavasti siistimmäksi ja kätevämmäksi tavaksi, vaikka siinä yksi pakastepussi tuhraantuukin.

Jos pidät esimerkiksi tänä jouluna markkinoille tulleesta Fazerin piparisuklaasta, pidät taatusti myös näistä konvehdeista. Maussa ratkaiseva tekijä tosin tietenkin on se, mitä suklaata ja millaisia piparkakkuja käytät. Itselläni käytössä oli tällä kertaa Pandan tumma suklaa (Pandan maitosuklaata en suosittele sen huonon sulavuuden vuoksi) ja kotitekoiset, herkullisen mausteiset piparit. Kauniiseen rasiaan pakattuna konvehti kuin konvehti on mitä mainioin lahja. Tänä vuona lahjoin suklaarasioillani isäni perheen sekä pikkuveljeni tyttöystävän.

8.12.2008

Kaneli-kardemumma-tryffelit

20-25 kappaletta


- 1 kanelitanko
- 1 tl kardemummansiemeniä
- 1½ dl kuohukermaa
- 1 tl hunajaa
- 200 g maitosuklaata

- 175 g maitosuklaata kuorruttamiseen
- mantelilastuja ja raesokeria koristeluun

1. Murskaa kanelitanko ja kardemummansiemenet kevyesti.
2. Kiehauta kerma, hunaja ja mausteet. Anna kerman maustua vähän aikaa.
3. Hienonna tällä välin suklaa melko hienoksi rouheeksi.
4. Kiehauta maustettu kerma uudelleen, siivilöi siitä mausteet pois ja kaada kuuma kerma kulhossa olevaan suklaarouheeseen.
5. Sekoita, kunnes suklaa on sulanut, ja seos on tasaista ja kiiltävää.
6. Jäähdytä seos huoneenlämpöiseksi, ja siirrä sitten jähmettymään jääkaappiin.
7. Sulata kuorruttamiseen varattu suklaa vesihauteessa miedolla lämpötilalla.
8. Tee kovettuneesta tryffeliseoksesta palloraudan tai lusikoiden avulla pieniä palloja. Pyöritä ne käsin hiukan pyöreämmiksi ja kasta suklaaseen. Anna ylimääräisen suklaan valua rauhassa pois ja aseta pallerot sitten jähmettymään leivinpaperilla vuoratulle tasaiselle alustalle.
9. Koristele tryffelit heti käsin murskatuilla mantelilastuilla ja raesokerilla.
10. Jäähdytä tryffelit huoneenlämmössä ja asettele jähmettyneet tryffelipallot halutessasi paperisiin karamellivuokiin. Säilytä jääkaapissa.


Ongin tämän ihanan jouluisten konvehtien reseptin siskolta lainassa olleesta Mäkelän kustantamasta Maria Öhrnin "Iki-ihanat karamellit" -kirjasta. Aivan nappiresepti maun suhteen, sillä kanelin ja kardemumman jouluinen tuoksu ja herkullisuus tuovat tavalliselle maitosuklaalle aivan uuden ulottuvuuden. Kerma tekee tryffelistä ihanan pehmeän ja suussasulavan herkun.

Valmistusprosessi sen sijaan on melko vaikea, ja vaatii ehkä hieman harjoittelua. Siitäpä syystä kuvan tryffelit näyttäävt miltä näyttävät. :| Ensinnäkin tryffeliseoksen kannattaa antaa jähmettyä jääkaapissa hyvän aikaa, jotta se todellakin on kovaa ja helposti muovailtavaa. Pallojen tekeminen palloraudalla ei ollut niin sujuvaa, kuin kuvittelin sen olevan, ja kämmenissä sulavien palleroiden kastaminen sulassa suklaassa oli vielä hankalampi prosessi. Tämän reseptin kokeileminen vaatii siis hermoja, ja suorituspaineiden alla näitä palleroita ei kannata vääntää. Kokemusta on, sillä valmistin näitä aamukahteen seuraavan päivän kouluni joulumyyjäisiä varten. ;) Jos sen sijaan ulkonäöllä ei ole niin suurta merkitystä, ja maku ratkaisee, tässä on yksi tämän joulun ykkösherkuista!

1.12.2008

Suklaakuorrutteinen krokantti aka Daim

25-30 palaa


- 50 g voita
- 1 ½ dl sokeria
- ½ dl vaaleaa siirappia
- 25 g mantelilastuja

- 200 g maitosuklaata kuorruttamiseen

1. Sekoita voi, sokeri ja siirappi kattilassa. Sulata ainekset miedolla lämmöllä keskenään ja kiehauta. Murskaa mantelilastut esim. morttelissa tai jollain tylpällä esineellä kulhossa hienoksi puruksi krokanttiseoksen sulamista odotellessa.
2. Keitä sekoittaen, kunnes sokerilämpömittari näyttää 142 astetta (heikko karamelli aste, 'soft crack'). Sekoita mantelilastumurska tasaisesti seoksen joukkoon.
3. Kaada seos leivinpaperilla päälystetylle pellille jäähtymään. Levitä sitä hieman ohuemmaksi (n. 3 mm) heti pellille kaatamisen jälkeen, jotta lopullinen krokantti ei ole turhan paksua, ja täten liian kovaa haukattavaksi.
4. Kun seos on hieman jähmettynyt, paina veitsellä leikkuuvanat krokanttiin. Leikkaa palat irti toisistaan, ennen kuin krokantti on täysin jähmettynyt.
5. Anna palojen kovettua.

6. Pilko kauniisti sulavaa maitosuklaata (esim. leivontasuklaata, tai Fazerin maitosuklaata; en suosittele Pandan maitosuklaata, se sulaa mielestäni melko huonosti tähän tarkoitukseen) paloiksi pieneen kasariin. Sulata suklaa vesihauteessa seuraavasti: Kiehauta vettä ja kaada laakeaan astiaan. Anna enimpien vesihöyryjen haihtua, ja laita sitten kasari kuumaan veteen. Huolehdi, ettei suklaaseen mene vettä. Anna suklaan sulaa. Sekoita hieman välillä.
7. Kun suklaa on tasaisesti sulanut, kastele lusikkojen avulla krokanttipalat suklaaseen, valuta ylimääräinen suklaa pois ja jäähdytä leivinpaperilla vuoratun pellin päällä. Anna jähmettyä.
8. Säilytä palat viileässä.


Eipä uskoisi, että näin oikean makuista dajmia voi saada kotikonstein aikaan, mutta uskottavahan se on, kun sitä on itse maistanut. Alkuperäinen resepti on mainiosta Maria Öhrnin 'Iki-ihanat karamellit' -kirjasta, joka on inspiroinut minua valtavasti tässä joulun lähestyessä. Lisäsin alkuperäiseen reseptiin mantelia luodakseni vieläkin autenttisemman Daim-elämyksen.

Valitettavasti tämä resepti vaatii lähes välttämättä sokerilämpömittarin. Itsellänikään ei sellaista ole, mutta onneksi rakas isosisko lainasi omaansa. Varmaan keittelemistä voi koettaa ilman sokerilämpömittariakin, mutta itse en ole vielä uhrautunut yrittämään. 142-asteisena seos kuplii isoin kuplin, se on sakeaa, sekä alkuperäistä tummempaa, syvemmän väristä ja kiiltävää. Keittämisessä meni ehkä kymmenisen minuuttia, mutta käytin melko matalaa levytehoa, jotta sokeri ei vain pääse palamaan kattilan pohjalla. Niin sokerilämpömittaria, kuin muitakin valmistusvälineitä kannattaa käytön jälkeen liottaa vedessä hyvän aikaa, jotta sokeri liukenee veteen, ja kipot ja kattilat on ylipäätään mahdollista tiskata puhtaiksi.

Loppujen lopuksi tämä kirjaimellisesti suussasulava herkku on niin helppo ja nopea valmistaa, että jos omaa sokerilämpömittarin, en näe mitään syytä olla kokeilematta.. Paitsi ehkä loputtoman tuntuisen himon jääkaapissa nököttäviin krokantteihin. ;)